Dekra ISO 9001
Medal Komisji Edukacji Narodowej

Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Aktualne problemy i możliwości pomocy

Kurs adresowany jest do wszystkich osób zainteresowanych problematyką autyzmu, w szczególności do terapeutów, rodziców, opiekunów pracujących lub zamierzających podjąć pracę z osobami ze spektrum autyzmu.

Cele kursu:

  • zapoznanie z najnowszą wiedzą z zakresu ASD
  • zdobycie umiejętności niezbędnych do prowadzenia diagnozy oraz planowania kompleksowych strategii pomocy, w tym układania programów terapeutycznych.

Treści kursu:

1.    Neurobiologiczne podłoże zaburzeń ze spektrum autyzmu

  • neurodydaktyka a wspomaganie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • mechanizmy lustrzane; odpowiedzialność „lustrzana” opiekuna

2.    Spektrum autyzmu jako odmienność rozwojowa w świetle koncepcji neuroróżnorodności

  • spektrum autyzmu w ujęciu klinicznym
  • strategie i standardy diagnostyczne w odniesieniu do osób w różnym wieku
  • rozwój myślenia społecznego, koncepcja ścieżek rozwojowych

3.    Ocena potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób ze spektrum autyzmu

  • kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spectrum autyzmu
  • diagnoza sfery komunikacyjnej, relacyjnej w ujęciu  rozwojowym
  • diagnoza stylu myślenia dziecka jako podstawa ustalania strategii komunikacyjnych
  • wybór narzędzi wspierania komunikacji
  • metody i narzędzia diagnostyczne
  • seksualność osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • ocena specyfiki kodów emocjonalnych i dobór stylów wsparcia rozwoju emocjonalnego dziecka
  • zarządzanie zachowaniem jako alternatywa dla modyfikacji zachowania
  • psychoedukacja  rodziny - ocena potrzeb rodziny, trudności adaptacyjne, style radzenia sobie z odmiennością dziecka, droga do akceptacji

4.    Metodyka zajęć rehabilitacji, terapii i uczenia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

  • zarządzanie potrzebami dziecka, ocean potrzeby edukacyjnych w szerokim ujęciu rozwojowym
  • funkcjonalna analiza i gradacja potrzeb oraz wyznaczanie celów edukacji
  • zarządzanie warunkami edukacji – ocena potrzeby oraz wyznaczanie celów edukacji
  • wizualizacja treści edukacyjnych, dostosowanie pomocy dydaktycznych
  • wykorzystanie TIK w edukacji, rehabilitacji i terapii u osób z zaburzeniami z ASD
  • zastosowanie AAC w procesie edukacji
  • ewaluacja wiedzy i umiejętności oraz ocenianie dziecka ze spektrum autyzmu
  • terapia logopedyczna u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

5.    Jak opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dla dziecka z ASD. Strategia postępowania