Od kanoniczności do rzeczywistości, czyli nauczyciel – bibliotekarz przed nowym/ starym wyzwaniem
Założenia merytoryczne - cele:
- Przypomnienie założeń nowych podstaw programowych (SP i ponadpodstawowa) ze szczególnym uwzględnieniem kanonu lektur
- Prezentacja form pracy biblioteki uwzgledniających nową rzeczywistość szkolną
- Sposoby promocji czytelnictwa na poziomie szkoły oraz w rzeczywistości pozaszkolnej
Tematyka zajęć:
- Wstęp do rozważań – podstawa programowa i jej znaczenie w rzeczywistości szkolnej
- Biblioteka szkolna i pedagogiczna wobec nowego/starego położenia polonistyki szkolnej (z uwzględnieniem kontekstu pandemicznego)
- Formy pracy nauczyciela-bibliotekarza z tekstem kultury
- Możliwości promocji czytelnictwa z poziomu biblioteki – sygnalizacja problemu
Treści kształcenia:
- Kanon lektur, jako wyzwanie przed polonistyka szkolną oraz pracą bibliotek w zreformowanej szkole
- Filozofia podstawy programowej kształcenia ogólnego wobec możliwych zadań i wyborów nauczyciela-bibliotekarza
- Sytuacja zagrożenia a możliwości współpracy biblioteki i szkoły
Prowadzący zajęcia:
Robert Mertuszka - doktor nauk humanistycznych, trener, wykładowca; specjalista z zakresu organizacji i zarządzania oświatą oraz kształcenia kompetencji ucznia; szkoleniowiec z zakresu edukacji polonistycznej na wszystkich etapach edukacyjnych