Dekra ISO 9001
Medal Komisji Edukacji Narodowej

PODSTAWY EDUKACJI I TERAPII OSÓB W SPEKTRUM AUTYZMU. AKTUALNE PROBLEMY I MOŻLIWOŚCI POMOCY

90-godzinny kurs

- adresowany do wszystkich osób zainteresowanych pracą z osobami w spektrum autyzmu, w szczególności do rodziców, opiekunów, nauczycieli, psychologów, pedagogów, pracujących lub zamierzających podjąć pracę z osobami ze spektrum

Cele kursu:

  • zapoznanie z najnowszą wiedzą z zakresu ASD
  • zdobycie umiejętności niezbędnych do prowadzenia diagnozy oraz planowania kompleksowych strategii pomocy, w tym układania programów terapeutycznych

Tematyka kursu:

Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu

  • neurobiologiczne podłoże zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • spektrum autyzmu jako odmienność rozwojowa w świetle koncepcji neuroróżnorodności
  • rozwój myślenia społecznego, koncepcja ścieżek rozwojowych
  • spektrum autyzmu w ujęciu klinicznym

Ocena potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób ze spektrum autyzmu

  • kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu (DSM, ICD)
  • metody i narzędzia diagnostyczne
  • diagnoza psychopedagogiczna  - metody i narzędzia w diagnozowaniu autyzmu
  • funkcjonalna analiza i gradacja potrzeb oraz wyznaczanie celów edukacji

Metodyka wczesnego wspomagania dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

  • wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dziecka
  • stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna

Metodyka terapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

  • zarządzanie potrzebami dziecka, ocena potrzeb edukacyjnych
  • metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w spektrum autyzmu
  • ewaluacja wiedzy i umiejętności oraz ocenianie dziecka ze spektrum autyzmu
  • zarządzanie zachowaniem jako alternatywa dla modyfikacji zachowania
  • zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • terapia logopedyczna u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • seksualność osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Organizacja procesu kształcenia uczniów w spektrum autyzmu

  • organizacja i specyfika kształcenia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • wizualizacja treści edukacyjnych, dostosowanie pomocy dydaktycznych
  • komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) – wspieranie kompetencji językowych osób z ASD, zastosowanie AAC w procesie edukacji
  • edukacja włączająca – założenia teoretyczne i wdrożenia do praktyki
  • trening umiejętności społecznych dla osób w spektrum autyzmu
  • wykorzystanie TIK w edukacji, rehabilitacji i terapii u osób z zaburzeniami z ASD
  • psychoedukacja rodziny - ocena potrzeb rodziny, trudności adaptacyjne

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia

  • jak opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dla dziecka z ASD
  • projektowanie działań edukacyjno-terapeutycznych
Efekty kształcenia:

Absolwent/ Absolwentka kursu:

w zakresie wiedzy zna i rozumie:

  • kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • metody, formy pracy i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

w zakresie umiejętności potrafi:

  • analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu i działaniach wspomagających
  • dostosować wymagania edukacyjne do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z ASD
  • określać rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronnej interdyscyplinarnej rehabilitacji osób z ASD

w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:

  • wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych
  •  profesjonalnego rozwiązywania problemów w klasie i grupie wychowawczej