Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Aktualne problemy i możliwości pomocy
Szkolenie adresowane jest do wszystkich osób zainteresowanych problematyką autyzmu, w szczególności do rodziców, opiekunów, nauczycieli, psychologów, pedagogów, pracujących lub zamierzających podjąć pracę z osobami ze spektrum autyzmu.
Cele szkolenia:
- zapoznanie z najnowszą wiedzą z zakresu ASD
- zdobycie umiejętności niezbędnych do prowadzenia diagnozy oraz planowania kompleksowych strategii pomocy, w tym układania programów terapeutycznych.
Treści szkolenia:
1. Neurobiologiczne podłoże zaburzeń ze spektrum autyzmu
- neurodydaktyka a wspomaganie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- mechanizmy lustrzane; odpowiedzialność „lustrzana” opiekuna
2. Spektrum autyzmu jako odmienność rozwojowa w świetle koncepcji neuroróżnorodności
- spektrum autyzmu w ujęciu klinicznym
- strategie i standardy diagnostyczne w odniesieniu do osób w różnym wieku
- rozwój myślenia społecznego, koncepcja ścieżek rozwojowych
3. Ocena potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób ze spektrum autyzmu
- kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu
- diagnoza sfery komunikacyjnej, relacyjnej w ujęciu rozwojowym
- diagnoza stylu myślenia dziecka jako podstawa ustalania strategii komunikacyjnych
- wybór narzędzi wspierania komunikacji
- metody i narzędzia diagnostyczne
- seksualność osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- ocena specyfiki kodów emocjonalnych i dobór stylów wsparcia rozwoju emocjonalnego dziecka
- zarządzanie zachowaniem jako alternatywa dla modyfikacji zachowania
- psychoedukacja rodziny - ocena potrzeb rodziny, trudności adaptacyjne, style radzenia sobie z odmiennością dziecka, droga do akceptacji
4. Metodyka zajęć rehabilitacji, terapii i uczenia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- zarządzanie potrzebami dziecka, ocean potrzeby edukacyjnych w szerokim ujęciu rozwojowym
- funkcjonalna analiza i gradacja potrzeb oraz wyznaczanie celów edukacji
- zarządzanie warunkami edukacji – ocena potrzeby oraz wyznaczanie celów edukacji
- wizualizacja treści edukacyjnych, dostosowanie pomocy dydaktycznych
- wykorzystanie TIK w edukacji, rehabilitacji i terapii u osób z zaburzeniami z ASD
- zastosowanie AAC w procesie edukacji
- ewaluacja wiedzy i umiejętności oraz ocenianie dziecka ze spektrum autyzmu
- terapia logopedyczna u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
5. Jak opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dla dziecka z ASD. Strategia postępowania