Dekra ISO 9001
Medal Komisji Edukacji Narodowej

Rytmika i zajęcia muzyczno-terapeutyczne w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej

55-godzinny kurs przygotowujący do prowadzenia zajęć z dziećmi z wyżej wymienionego zakresu

Zdobędziemy:

  • wiedzę i umiejętności prowadzenia zajęć rytmiki z małym dzieckiem,
  • wiedzę i umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem różnorodnych metod muzyczno-rytmicznych,
  • wiedzę i umiejętności zastosowania właściwych ćwiczeń w terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Moduł I - METODA AKTYWNEGO SŁUCHANIA MUZYKI WEDŁUG BATII STRAUSS

  1. Praktyczne zapoznanie z metodą
  2. Metoda aktywnego słuchania muzyki jako forma integracji różnych form aktywności: słuchania, grania, tańczenia
    i śpiewania z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych
  3. Interpretacja muzyki środkami pozamuzycznymi, fabularyzowanie muzyki połączone z prostymi ruchami rytmicznymi
  4. Tworzenie układów ruchowych z wykorzystaniem muzyki klasycznej
  5. Sposoby i możliwości wykorzystania muzyki klasycznej
  6. Proste formy taneczne – improwizacje ruchowe

 

Moduł II - RYTMIKA JAKO METODA ROZWIJANIA TWÓRCZEJ AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ
DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM

  1. Podstawowe zasady rytmiki
  2. Proste ruchy taktowania
  3. Wykorzystanie i tworzenie własnych układów ruchowych do piosenek
  4. Ćwiczenia związane z zastosowaniem rytmiki wg J. Dalcroze'a
  5. Rytmika jako forma rozwijania sprawności układu mięśniowo-ruchowego (rehabilitacja ruchowa)
  6. Rozwój i usprawnianie zdolności intelektualnych (w tym koncentracji uwagi, pamięci, spostrzegawczości, zaburzeń zachowania) poprzez rytmiczne ćwiczenia i improwizacje

 

Moduł III - ZASTOSOWANIE METODY DOBREGO STARTU WE WSPOMAGANIU ROZWOJU PSYCHORUCHOWEGO MAŁEGO DZIECKA

  1. Cele, znaczenie ćwiczeń w Metodzie Dobrego Startu
  2. Praktyczne zastosowanie metody
      - w ramach przygotowania dzieci do podjęcia nauki szkolnej, w okresie poprzedzającym naukę czytania i pisania
      - dla uczniów klas pierwszych, podczas lekcji, a także w formie zajęć śródlekcyjnych
  3. Rodzaje ćwiczeń – ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, ruchowo-słuchowo-wzrokowe oraz harmonizujące wszystkie funkcje psychomotoryczne
  4. Zabawy muzyczno-ruchowe
  5. Ćwiczenia rytmiczno-muzyczne aktywizujące psychoruchowo

 

Moduł IV - METODA CARLA ORFFA

  1. Założenia, cele i metody
  2. Formy kontaktu dziecka z muzyką – ćwiczenia praktyczne:
    - śpiew                                                
    - słuchanie muzyki
    - ruch przy muzyce                             
    - tworzenie muzyki
    - gra na instrumentach perkusyjnych
  3. Improwizacje rytmiczne, wokalne, instrumentalne i ruchowe (opowiadania muzyczne)

 

Moduł V - KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA

  1. Gimnastyka umysłu jako metoda usprawniająca jego pracę, wspomagająca pamięć i koncentrację,
    doskonaląca procesy uczenia się
  2. Innowacyjne metody pracy z dzieckiem – formy aktywności ruchowej
  3. Kinezjologia edukacyjna w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. trudności w nauce, nadpobudliwość psychoruchowa)
  4. Praktyczne zastosowanie metody - ćwiczenia usprawniające koordynację motoryki ciała oraz aktywizujące synchronizację obu półkul mózgowych
  5. Malowanie muzyki

 

Moduł VI - MUZYKOTERAPIA

  1. Założenia, cele, metody i formy muzykoterapii
  2. Ćwiczenia relaksacyjne
  3. Ćwiczenia i zabawy terapeutyczne i integracyjne
  4. Ćwiczenia i metody pracy wykorzystujące muzykę i ruch w różnych formach
  5. Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne
  6. Praktyczne ćwiczenia wg Mobilnej Rekreacji Muzycznej

 

Moduł VII - PEDAGOGIKA ZABAWY

  1. Cele, zasady, metody pedagogiki zabawy
  2. Rodzaje zabaw wraz z przykładami
  3. Zabawy muzyczno-ruchowe
  4. Proste tańce integracyjne różnych narodów – tańce w kręgu
  5. Zabawy integracyjne aktywizujące dużą grupę
  6. Zabawy nastawione na działanie, przeżywanie, doświadczanie i twórcze poznawanie rzeczywistości
  7. Kreatywne znaczenie zabawy, rozwijanie twórczej aktywności w zabawach muzycznych

 

Prowadząca zajęcia:

Bożena Piotrowska – specjalistka z zakresu rytmiki i edukacji muzycznej, metod aktywizujących; animator KLANZY; edukator Nowej Szkoły; posiada certyfikaty uprawniające do prowadzenia zajęć z pedagogiki zabawy, muzykoterapii i metody dobrego startu.