Rytmika i zajęcia muzyczno-terapeutyczne w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej
40-godzinne szkolenie przygotowujące do prowadzenia zajęć z dziećmi z wyżej wymienionego zakresu
Zdobędziemy:
- wiedzę i umiejętności prowadzenia zajęć rytmiki z małym dzieckiem,
- wiedzę i umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem różnorodnych metod muzyczno-rytmicznych,
- wiedzę i umiejętności zastosowania właściwych ćwiczeń w terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Moduł I - METODA AKTYWNEGO SŁUCHANIA MUZYKI WEDŁUG BATII STRAUSS
- Praktyczne zapoznanie z metodą
- Metoda aktywnego słuchania muzyki jako forma integracji różnych form aktywności: słuchania, grania, tańczenia
i śpiewania z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych - Interpretacja muzyki środkami pozamuzycznymi, fabularyzowanie muzyki połączone z prostymi ruchami rytmicznymi
- Tworzenie układów ruchowych z wykorzystaniem muzyki klasycznej
- Sposoby i możliwości wykorzystania muzyki klasycznej
- Proste formy taneczne – improwizacje ruchowe
Moduł II - RYTMIKA JAKO METODA ROZWIJANIA TWÓRCZEJ AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ
DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM
- Podstawowe zasady rytmiki
- Proste ruchy taktowania
- Wykorzystanie i tworzenie własnych układów ruchowych do piosenek
- Ćwiczenia związane z zastosowaniem rytmiki wg J. Dalcroze'a
- Rytmika jako forma rozwijania sprawności układu mięśniowo-ruchowego (rehabilitacja ruchowa)
- Rozwój i usprawnianie zdolności intelektualnych (w tym koncentracji uwagi, pamięci, spostrzegawczości, zaburzeń zachowania) poprzez rytmiczne ćwiczenia i improwizacje
Moduł III - ZASTOSOWANIE METODY DOBREGO STARTU WE WSPOMAGANIU ROZWOJU PSYCHORUCHOWEGO MAŁEGO DZIECKA
- Cele, znaczenie ćwiczeń w Metodzie Dobrego Startu
- Praktyczne zastosowanie metody
- w ramach przygotowania dzieci do podjęcia nauki szkolnej, w okresie poprzedzającym naukę czytania i pisania
- dla uczniów klas pierwszych, podczas lekcji, a także w formie zajęć śródlekcyjnych - Rodzaje ćwiczeń – ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, ruchowo-słuchowo-wzrokowe oraz harmonizujące wszystkie funkcje psychomotoryczne
- Zabawy muzyczno-ruchowe
- Ćwiczenia rytmiczno-muzyczne aktywizujące psychoruchowo
Moduł IV - METODA CARLA ORFFA
- Założenia, cele i metody
- Formy kontaktu dziecka z muzyką – ćwiczenia praktyczne:
- śpiew
- słuchanie muzyki
- ruch przy muzyce
- tworzenie muzyki
- gra na instrumentach perkusyjnych - Improwizacje rytmiczne, wokalne, instrumentalne i ruchowe (opowiadania muzyczne)
Moduł V - KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA
- Gimnastyka umysłu jako metoda usprawniająca jego pracę, wspomagająca pamięć i koncentrację,
doskonaląca procesy uczenia się - Innowacyjne metody pracy z dzieckiem – formy aktywności ruchowej
- Kinezjologia edukacyjna w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. trudności w nauce, nadpobudliwość psychoruchowa)
- Praktyczne zastosowanie metody - ćwiczenia usprawniające koordynację motoryki ciała oraz aktywizujące synchronizację obu półkul mózgowych
- Malowanie muzyki
Moduł VI - MUZYKOTERAPIA
- Założenia, cele, metody i formy muzykoterapii
- Ćwiczenia relaksacyjne
- Ćwiczenia i zabawy terapeutyczne i integracyjne
- Ćwiczenia i metody pracy wykorzystujące muzykę i ruch w różnych formach
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne
- Praktyczne ćwiczenia wg Mobilnej Rekreacji Muzycznej
Moduł VII - PEDAGOGIKA ZABAWY
- Cele, zasady, metody pedagogiki zabawy
- Rodzaje zabaw wraz z przykładami
- Zabawy muzyczno-ruchowe
- Proste tańce integracyjne różnych narodów – tańce w kręgu
- Zabawy integracyjne aktywizujące dużą grupę
- Zabawy nastawione na działanie, przeżywanie, doświadczanie i twórcze poznawanie rzeczywistości
- Kreatywne znaczenie zabawy, rozwijanie twórczej aktywności w zabawach muzycznych
Prowadząca zajęcia:
Bożena Piotrowska – specjalistka z zakresu rytmiki i edukacji muzycznej, metod aktywizujących; animator KLANZY; edukator Nowej Szkoły; posiada certyfikaty uprawniające do prowadzenia zajęć z pedagogiki zabawy, muzykoterapii i metody dobrego startu.