Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC)
Program szkolenia:
1. Co to jest AAC?
- komunikacja wspomagająca
- komunikacja alternatywna
- jak działa AAC
- komunikacja wspomagana vs. Komunikacja niewspomagana
- zależność vs. niezależność
2. Dla kogo jest AAC?
3. Cel interwencji AAC
4. Zachowania trudne dzieci i interwencja AAC
- kanały komunikacyjne dzieci
- dzieci z ASD
- dzieci z mpd
5. Co jest ważniejsze - mowa foniczna czy komunikacja
- kompetencja językowa vs. kompetencja komunikacyjna
6. Czy AAC może zaszkodzić?
- fakty i mity o AAC
7. Czy są warunki wstępne wprowadzenia AAC?
8. Jak zacząć pracę z AAC
- sytuacje komunikacyjne
- kształtowanie środowiska
- wspólne pole uwagi
- modelowanie
- przeszkody i wyzwania
9. Systemy AAC (omówienie, przykłady, zadania warsztatowe)
- MÓWik
- PCS
- PECS
- Piktogramy (PIC)
- Makaton
- Komunikacja wzrokowa eyetracking
Prowadząca:
Agnieszka Kossowska – doktor nauk humanistycznych, specjalistka w zakresie alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się (AAC), wykładowca opolskiej uczelni wyższej, członkini Stowarzyszenia Tłumaczy i Wykładowców Języka Migowego "GEST", członek zarządu Stowarzyszenie Terapeutów Zależnych, autorka wielu publikacji, m.in. bestsellerowej książki o niepełnosprawności Duże sprawy w małych głowach oraz bloga Dzielny Franek.