Dekra ISO 9001
Medal Komisji Edukacji Narodowej

Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC)

Program szkolenia:

1. Co to jest AAC?

- komunikacja wspomagająca

- komunikacja alternatywna

- jak działa AAC

- komunikacja wspomagana vs. Komunikacja niewspomagana

- zależność vs. niezależność

2. Dla kogo jest AAC?

3. Cel interwencji AAC

4. Zachowania trudne dzieci i interwencja AAC

- kanały komunikacyjne dzieci

- dzieci z ASD

- dzieci z mpd

5. Co jest ważniejsze - mowa foniczna czy komunikacja

- kompetencja językowa vs. kompetencja komunikacyjna

6. Czy AAC może zaszkodzić?

- fakty i mity o AAC

7. Czy są warunki wstępne wprowadzenia AAC?

8. Jak zacząć pracę z AAC

- sytuacje komunikacyjne

- kształtowanie środowiska

- wspólne pole uwagi

- modelowanie

- przeszkody i wyzwania

9. Systemy AAC (omówienie, przykłady, zadania warsztatowe)

- MÓWik

- PCS

- PECS

- Piktogramy (PIC)

- Makaton

- Komunikacja wzrokowa eyetracking

Prowadząca:

Agnieszka Kossowska – doktor nauk humanistycznych, specjalistka w zakresie alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się (AAC), wykładowca opolskiej uczelni wyższej, członkini Stowarzyszenia Tłumaczy i Wykładowców Języka Migowego "GEST", członek zarządu Stowarzyszenie Terapeutów Zależnych, autorka wielu publikacji, m.in. bestsellerowej książki o niepełnosprawności Duże sprawy w małych głowach oraz bloga Dzielny Franek.