Kompleksowa terapia ręki I, II i III stopnia. Diagnoza, warsztat, terapia, grafomotoryka
Cel szkolenia:
Podniesienie efektywności dydaktycznej poprzez uzyskanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń sprawności ręki w kontekście samoobsługi.
Wybrane treści kształcenia:
- Elementy anatomii kończyny górnej a rozwój jej sprawności
- Diagnoza w zakresie sprawności ręki
- Rozwój fizjologiczny chwytów podstawowych ręki
- Nauka otwierania ręki spastycznej
- Rola wybranych odruchów pierwotnych w aspekcie rozwoju sprawności ręki
- Wpływ patologicznego rozwoju odruchowego na sprawność ręki
- Omówienie zasad konstruowania programu terapii - ICF w tworzeniu planu terapii ręki
- Sposoby oddziaływań w patologiach w zakresie terapii ręki
- Elementy terapii lustrzanej w terapii ręki
- Zasady wprowadzenia umiejętności samoobsługowych
- Analiza i przykłady wykorzystania zabaw i zabawek w terapii ręki
- Przykłady zabaw i ćwiczeń praktycznych trenujących sprawność manualną ręki
- Nauka mobilizacji/masażu struktur ręki z podwyższonym napięciem mięśniowym, struktur - przedramienia z podwyższonym i z obniżonym napięciem mięśniowym
- Przyczyny zaburzeń w zakresie grafomotoryki
- Rodzaje chwytów podstawowych; cechy prawidłowego i nieprawidłowego chwytu
- Analiza zabaw lub zabawek wspierających sprawność ręki
- Rozwój sprawności grafomotorycznej dziecka
- Rozwój chwytu pisarskiego
- Cechy prawidłowego i nieprawidłowego chwytu pisarskiego
- Specyficzna diagnoza grafomotoryczna: optymalizacja pozycji, lateralizacja, nacisk, wyhamowanie
- Przyczyny zaburzeń w zakresie grafomotoryki
- Nieustalona stronność – jak wyznaczyć oko i rękę dominującą
- Zasady pracy nad właściwym trzymaniem przedmiotu piśmiennego
- Analiza biomechaniczna parametrów: kredek, długopisów, ołówków, pędzli i innych akcesoriów szkolnych
- Zaopatrzenie wspierające właściwe trzymanie przedmiotu piśmiennego – analiza nakładek
- Rozwój umiejętności cięcia
- Zasady doboru nożyczek, nauka wzorca cięcia
- Prezentacja i omówienie różnych rodzajów nożyczek
- Wpływ przetrwałych odruchów pierwotnych na grafomotorykę
- Analiza zabaw lub zabawek wspierających umiejętności grafomotoryczne
Efekty szkolenia:
Zdobycie wiedzy z zakresu:
- neurorehabilitacji, diagnozy i terapii dzieci oraz osób dorosłych
- zaburzeń i usprawniania motoryki małej
- dysfunkcji procesów integracji sensorycznej i wpływu na rozwój manualny
- analizy wybranych pomocy i programów edukacyjnych pod kątem oceny
ich efektywności w usprawnianiu małej motoryki
Zdobycie umiejętności z zakresu:
- diagnozowania i terapii napięcia mięśniowego, siły mięśniowej
- diagnozowania i terapii czucia powierzchownego, czucia głębokiego
- przeprowadzania ćwiczeń w celu usprawniania motoryki małej
Zdobycie kompetencji społecznych z zakresu:
- współpracy z innymi specjalistami i rodziną pacjenta, ucznia
Autorka programu i prowadząca zajęcia:
dr hab. Emilia Mikołajewska – prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, adiunkt w Katedrze Fizjoterapii Collegium Medicum w Bydgoszczy; praktyk i naukowiec, specjalista fizjoterapii, międzynarodowy terapeuta metody NDT-Bobath; wynalazca w dziedzinie wózków dla osób z niepełnosprawnościami, członek Rad Wydawniczych oraz recenzent w ponad 100 czasopismach krajowych i zagranicznych. Autorka ok. 400 artykułów, 16 książek w tym Terapia ręki. Diagnoza i terapia, Terapia ręki – warsztat. Analiza biomechaniczna zabaw.