Dekra ISO 9001
Medal Komisji Edukacji Narodowej

Uzależnienia behawioralne w szkole

Jak reagować na telefony, e-papierosy i inne nawyki uczniów z szacunkiem i skutecznie

Cele szkolenia: doskonalenie efektywności dydaktycznej i wychowawczej Nauczycieli poprzez:

  • poszerzenie wiedzy o zjawisku uzależnień behawioralnych oraz czynnikach skłaniających dzieci do sięgania po technologie i używki
  • wyjaśnienie mechanizmów nieskuteczności zakazów i kar w pracy wychowawczej
  • rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmów z uczniami w oparciu o szacunek, współpracę i budowanie odpowiedzialności
  • kształtowanie praktycznych strategii reagowania, które wspierają autorefleksję, samokontrolę i tworzenie zdrowszych alternatyw dla zachowań ryzykownych

Tematyka szkolenia

  • Uzależnienia behawioralne – zrozumieć zjawisko
    • Mechanizmy nałogu: dopamina, regulacja emocji, ucieczka od napięcia
    • Różnica między „problemowym używaniem” a uzależnieniem
  • Telefony i e-papierosy w życiu ucznia
    • Dlaczego dzieci i młodzież sięgają po te narzędzia?
    • Jakie funkcje pełnią dla nich nawyki (poczucie przynależności, redukcja stresu, regulacja emocji)
  • Dlaczego zakazy i konsekwencje nie działają
    • Krótkotrwałe efekty i długotrwałe koszty
    • Mechanizm buntu i eskalacji przy próbie kontroli zewnętrznej
    • Przykłady odwrotnych skutków zakazów (np. telefony w szkołach)
  • Alternatywy dla zakazów – jak reagować z szacunkiem
    • Rozmowa, która odkrywa intencje i potrzeby stojące za zachowaniem
    • Propozycje mikro-zmian i wspólne ustalanie zasad
    • Jak budować zdrowe nawyki i strukturę w klasie bez systemu kar i nagród
  • Szkoła wspierająca regulację zamiast kontroli
    • Rola nauczyciela w budowaniu kultury odpowiedzialności
    • Jak wspierać rodziców w reagowaniu na nawyki i uzależnienia dzieci

Prowadzący szkolenie: dr Andrzej Śliwerski - psycholog, założyciel Instytutu Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej „Schemat”, psychoterapeuta specjalizujący się w pracy metodami Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT – Acceptance and Commitment Therapy) oraz Terapii Schematu (SFT – Schema Focused Therapy); terapeuta-dydaktyk, zajmujący się szkoleniem przyszłych terapeutów w zakresie terapii poznawczo-behawioralnej na szkoleniach przygotowujących do otrzymania certyfikatu psychoterapeuty; adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Psychopatologii Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego; w pracy naukowej zajmuje się tematem podatności ludzi na zaburzenia depresyjne i lękowe


Jak zamówić szkolenie dla Rady Pedagogicznej?

poprzez kontakt z naszym Biurem:

  • mailowo: biuro@annaszywala.pl,
  • telefonicznie: 604 461 929, 74 852 24 73, 500 237 020
  • osobiście w siedzibie Firmy Szkoleniowo-Doradczej Anna Szywała, ul. Łukasińskiego 2, 58-100 Świdnica

Nasze ponad dwudziestoletnie doświadczenie w organizacji różnorodnych form szkoleniowych i doradczych jest gwarantem wysokich standardów usług.

 

Walidujemy nasze działania systemem jakości ISO 9001: 2015.

Dekra seal