Uzależnienia behawioralne w szkole
Jak reagować na telefony, e-papierosy i inne nawyki uczniów z szacunkiem i skutecznie
Cele szkolenia: doskonalenie efektywności dydaktycznej i wychowawczej Nauczycieli poprzez:
- poszerzenie wiedzy o zjawisku uzależnień behawioralnych oraz czynnikach skłaniających dzieci do sięgania po technologie i używki
- wyjaśnienie mechanizmów nieskuteczności zakazów i kar w pracy wychowawczej
- rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmów z uczniami w oparciu o szacunek, współpracę i budowanie odpowiedzialności
- kształtowanie praktycznych strategii reagowania, które wspierają autorefleksję, samokontrolę i tworzenie zdrowszych alternatyw dla zachowań ryzykownych
Tematyka szkolenia
- Uzależnienia behawioralne – zrozumieć zjawisko
- Mechanizmy nałogu: dopamina, regulacja emocji, ucieczka od napięcia
- Różnica między „problemowym używaniem” a uzależnieniem
- Telefony i e-papierosy w życiu ucznia
- Dlaczego dzieci i młodzież sięgają po te narzędzia?
- Jakie funkcje pełnią dla nich nawyki (poczucie przynależności, redukcja stresu, regulacja emocji)
- Dlaczego zakazy i konsekwencje nie działają
- Krótkotrwałe efekty i długotrwałe koszty
- Mechanizm buntu i eskalacji przy próbie kontroli zewnętrznej
- Przykłady odwrotnych skutków zakazów (np. telefony w szkołach)
- Alternatywy dla zakazów – jak reagować z szacunkiem
- Rozmowa, która odkrywa intencje i potrzeby stojące za zachowaniem
- Propozycje mikro-zmian i wspólne ustalanie zasad
- Jak budować zdrowe nawyki i strukturę w klasie bez systemu kar i nagród
- Szkoła wspierająca regulację zamiast kontroli
- Rola nauczyciela w budowaniu kultury odpowiedzialności
- Jak wspierać rodziców w reagowaniu na nawyki i uzależnienia dzieci
Prowadzący szkolenie: dr Andrzej Śliwerski - psycholog, założyciel Instytutu Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej „Schemat”, psychoterapeuta specjalizujący się w pracy metodami Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT – Acceptance and Commitment Therapy) oraz Terapii Schematu (SFT – Schema Focused Therapy); terapeuta-dydaktyk, zajmujący się szkoleniem przyszłych terapeutów w zakresie terapii poznawczo-behawioralnej na szkoleniach przygotowujących do otrzymania certyfikatu psychoterapeuty; adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Psychopatologii Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego; w pracy naukowej zajmuje się tematem podatności ludzi na zaburzenia depresyjne i lękowe
Jak zamówić szkolenie dla Rady Pedagogicznej?
poprzez kontakt z naszym Biurem:
- mailowo: biuro@annaszywala.pl,
- telefonicznie: 604 461 929, 74 852 24 73, 500 237 020
- osobiście w siedzibie Firmy Szkoleniowo-Doradczej Anna Szywała, ul. Łukasińskiego 2, 58-100 Świdnica
Nasze ponad dwudziestoletnie doświadczenie w organizacji różnorodnych form szkoleniowych i doradczych jest gwarantem wysokich standardów usług.
Walidujemy nasze działania systemem jakości ISO 9001: 2015.