TERAPIA PEDAGOGICZNA Z SOCJOTERAPIĄ
Studia współrealizowane z Uczelnią Nauk Społecznych w Łodzi.
Cel studiów: studia skierowane są do absolwentów studiów wyższych, posiadających przygotowanie pedagogiczne, chcących uzyskać dodatkowe kwalifikacje uprawniające do prowadzenia, w szkołach i placówkach oświatowych, specjalistycznych zajęć o charakterze stymulującym i kompensacyjno-korekcyjnym z dziećmi i młodzieżą z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne
Opis studiów: studia przygotowują do planowania i podejmowania profesjonalnych działań z zakresu terapii pedagogicznej (korekcyjno-kompensacyjnych, terapeutycznych i wychowawczych) umożliwiających udzielanie kompleksowej pomocy dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wynikających zarówno z trudności w nauce, deficytów rozwojowych, zaburzeń sensorycznych, niepełnosprawności, zaburzeń zachowania jak i szczególnych uzdolnień.
Absolwent dysponuje wiedzą psychopedagogiczną oraz niezbędnymi kompetencjami warunkującymi efektywność działalności z zakresu terapii pedagogicznej i socjoterapii.
Kwalifikacje: studia nadają kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zgodnie z:
- Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2012, poz. 131)
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. 2015, poz. 1264)
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w dnia 30 kwietnia 2013r. z sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2013, poz. 532)
Program studiów:
I semestr
- Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, psychologii wychowawczej, rozwojowej i klinicznej
- Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
- Diagnostyka psychopedagogiczna i organizacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego
- Prawne uwarunkowania orzecznictwa pedagogicznego
- Warsztat rozwijania umiejętności terapeutycznych i wychowawczych
- Współpraca z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
II semestr
- Teoretyczne podstawy socjoterapii
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - diagnoza i terapia
- Elementy logopedii z metodyką terapii zaburzeń mowy
- Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania początkowego
- Metodyka pracy socjoterapeutycznej
- Metodyka rozmów diagnostycznych i wspierających
- Socjotechnika i ewaluacja działań socjotechnicznych
III semestr
- Interwencja kryzysowa
- Elementy metodyki zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
- Elementy metodyki zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z deficytami w obrębie analizatorów (wzorkowego i słuchowego)
- Dziecko przewlekle chore w szkole masowej
- Specyfika pracy z uczniem z autyzmem i z zespołem Aspergera
- Seminarium dyplomowe
- Praktyka
Organizacja zajęć:
- Studia trwają 3 semestry i obejmują 475 godzin zajęć w tym 150 godzin praktyk;
- Zajęcia prowadzone są w formie wykładów oraz praktycznych warsztatów prowadzonych przez wybitnych fachowców, specjalistów;
- Zajęcia odbywają się w siedzibie Firmy Szkoleniowo-Doradczej Anna Szywała w Świdnicy;
- Zgłoszenia przyjmowane są telefonicznie, e-mailem lub osobiście