ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ; PRACA Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Studia współrealizowane w Karkonoską Państwową Szkołą Wyższą w Jeleniej Górze.
Założenia podstawowe: W związku ze zmianą przepisów dotyczących planowania i koordynowania udzielania przez nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży w przedszkolach, szkołach i placówkach oświaty konieczne wydaje się zdobycie dodatkowych kwalifikacji, które pozwolą na organizację pracy szkół i placówek wychowawczych w zakresie tworzenia warunków dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów przejawiających specjalne potrzeby edukacyjne.
Cel: Wpisując się w te założenia, studia podyplomowe umożliwiają nauczycielom uzyskanie kwalifikacji do prowadzenia zajęć wynikających z zasad udzialania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku, w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r.).
Adresaci: Studia przeznaczone są dla osób posiadających kierunkowe wykształcenie wyższe (I lub II stopnia) i przygotowanie pedagogiczne, wychowawców i pedagogów szkolnych.
Absolwenci studiów podyplomowych będą mogli pracować w szkołach podstawowych i specjalnych, gimnazjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych, szkołach dla dorosłych oraz placówkach opiekuńczych, resocjalizacyjnych i rewalidacyjnych. Posiadają wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych, które wynikają w szczególności z takich uwarunkowań jak: niepełnosprawność, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, szczególne uzdolnienia, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia komunikacji językowej, choroba przewlekła, sytuacje kryzysowe lub traumatyczne, niepowodzenia edukacyjne, zaniedbania środowiskowe, trudności adaptacyjne.
Szczegółowy program studiów obejmuje bloki tematyczne:
- Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej i osobowości;
- Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej;
- Dogoterapia;
- Terapia rytmiczno-muzyczna w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami;
- Techniki relaksacyjne z elementami kinezjologii edukacyjnej;
- Technologia informacyjna w pracy doradczy zawodowego;
- Współpraca pedagogiczna z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym;
- Diagnoza psychopedagogiczna dziecka;
- Podstawy prawne w opiece i resocjalizacji;
- Trening umiejętności komunikacji interpersonalnej;
- Patologie społeczne;
- Poradnictwo rodzinne;
- Metodyka pracy z uczniem ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się;
- Metodyka doradztwa zawodowego;
- Organizacja warsztatu pracy nauczyciela w zakresie uczniów o specjalnych i specjalistycznych potrzebach edukacyjnych;
- Metodyka pracy z uczniem z trudnościami czytania i pisania;
- Metodyka pracy z uczniem z trudnościami uczenia się matematyki;
- Metodyka pracy z uczniem z zaburzoną percepcją słuchu i słabo słyszącym;
- Metodyka pracy z uczniem z zaburzoną percepcją wzroku i słabo widzącym;
- Metodyka pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną;
- Metodyka pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową (w tym afazją);
- Metodyka pracy z uczniem z autyzmem;
- Metodyka pracy z uczniem nadpobudliwym ruchowo (w tym ADHD);
- Metodyka pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniu i niedostosowanym społecznie;
- Metodyka pracy z uczniem z zaburzeniami emocjonalnymi;
- Metodyka pracy z uczniem przewlekle chorym;
- Metodyka pracy z uczniami zdolnymi;
- Elementy socjoterapii – aktywne metody pracy z uczniem;
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Praktyki odbywać się będą w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i szkołach dla dorosłych.
Termin rozpoczęcia studiów: rekrutacja ciągła.