Kompleksowa terapia ręki I i II stopnia. Diagnoza, warsztat, terapia
Cel ogólny:
Podniesienie efektywności dydaktycznej poprzez uzyskanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń sprawności ręki w kontekście samoobsługi.
Wybrane treści kształcenia:
Rozwój sprawności kończyny górnej
Rozwój fizjologiczny chwytów podstawowych ręki
Rola wybranych odruchów pierwotnych w aspekcie rozwoju sprawności ręki
Wybrane patologie w zakresie sprawności ręki
Diagnoza w zakresie sprawności ręki
Grafomotoryka
ICF w tworzeniu planu terapii ręki
Sposoby oddziaływań w patologiach w zakresie terapii ręki
Elementy terapii lustrzanej
Przykłady wykorzystania zabawek w terapii ręki
Przykłady zabaw trenujących sprawność manualną ręki
Efekty kształcenia:
Szkolenie umożliwia zdobycie:
wiedzy opartej na neurorehabilitacji, przydatnej w diagnozie i terapii dzieci oraz osób dorosłych
wiedzy z zakresu zaburzeń i usprawniania motoryki małej
wiedzy z zakresu dysfunkcji procesów integracji sensorycznej i wpływu na rozwój manualny i grafomotoryczny
umiejętności diagnozowania i terapii napięcia mięśniowego
umiejętności przeprowadzania ćwiczeń w celu usprawniania motoryki małej u osób zdradzających deficyty manualne w różnych okresach życia
umiejętności wykorzystywania akcesoriów grafomotorycznych
nowych kompetencji społecznych – współpracy z innymi specjalistami i rodziną dziecka/ucznia
Autorka programu i prowadząca zajęcia:
dr hab. Emilia Mikołajewska – prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, adiunkt w Katedrze Fizjoterapii Collegium Medicum w Bydgoszczy; praktyk i naukowiec, specjalista fizjoterapii, międzynarodowy terapeuta metody NDT-Bobath; wynalazca w dziedzinie wózków dla osób z niepełnosprawnościami, członek Rad Wydawniczych oraz recenzent w ponad 100 czasopismach krajowych i zagranicznych. Autorka ok. 400 artykułów, 16 książek w tym Terapia ręki. Diagnoza i terapia, Terapia ręki – warsztat. Analiza biomechaniczna zabaw.